29.04.2021
Дзякуючы «зялёным школам» усё больш людзей далучаюцца да экалагічнага руху
У 2018 годзе стартаваў праект «Далучэнне
грамадскасці да экалагічнага маніторынгу і паляпшэнне кіравання аховай
навакольнага асяроддзя на мясцовым узроўні». Дзякуючы яму ва ўсіх рэгіёнах
краіны ўсё больш неабыякавых юных і сталых беларусаў далучаюцца да экалагічнага
руху.
Школа
юных эколагаў
Развіццё сістэмы экалагічных школ у нашай
краіне пачалося ў 2010 годзе ў рамках праекта ПРААН «Павышэнне экалагічнай
інфармаванасці моладзі праз заснаванне і развіццё «зялёных школ» у Беларусі».
Некаторыя ўстановы адукацыі пачалі дзейнічаць у гэтым кірунку, былі
распрацаваны метадычныя матэрыялы, праведзены семінары для педагогаў. А ў 2013
годзе зацверджана Палажэнне аб рэалізацыі адукацыйнага праекта «Зялёныя школы»,
і да яго сталі далучацца новыя ўдзельнікі. У 2014 годзе 47 з іх быў прысвоены
статус «Зялёная школа».
Новы імпульс для развіцця экашколы
атрымалі ў 2018 годзе ў рамках праекта міжнароднай тэхнічнай дапамогі
«Далучэнне грамадскасці да экалагічнага маніторынгу і паляпшэнне кіравання
аховай навакольнага асяроддзя на мясцовым узроўні», які фінансуецца Еўрапейскім
саюзам і рэалізуецца ПРААН у партнёрстве з Мінпрыроды.
Сёння статус «Зялёная школа» маюць 155
устаноў (арганізацый) у краіне і больш за 300 рэалізуюць гэты адукацыйны
праект. Фота ПРААН.
Сёння
статус «Зялёная школа» маюць 155 устаноў (арганізацый) у краіне і больш за 300
рэалізуюць гэты адукацыйны праект. Фота ПРААН.
— Наш праект уключае шмат розных
напрамкаў, адзін з якіх — развіццё сеткі «зялёных школ» у Беларусі. Праграма
аднайменнага факультатыву зацверджана Міністэрствам адукацыі. Яна ахоплівае
практычна ўсе асноўныя экалагічныя тэматыкі — абыходжанне з адходамі,
біяразнастайнасць, вода- і энергазберажэнне і інфармацыйна-экалагічныя
мерапрыемствы, — расказала кіраўнік праекта Вольга ЧАБРОЎСКАЯ. — На сайце
Рэспубліканскага цэнтра экалогіі і краязнаўства можна запоўніць спецыяльную
форму і далучыцца да нас. Самыя актыўныя, хто выканаў дасланыя заданні па ўсіх
кірунках, атрымаюць сертыфікат «Зялёнай школы».
У краіне створаны і працуюць 11 рэсурсных
цэнтраў па рэалізацыі адукацыйнага праекта, функцыю галоўнага з іх выконвае
Рэспубліканскі цэнтр экалогіі і краязнаўства. Рэсурсныя цэнтры дапамагаюць
прасоўваць канцэпцыю «зялёных школ» у рэгіёнах, даюць школьнікам і педагогам
магчымасць знайсці цікавыя і карысныя звесткі па тэматыцы праекта.
Сачыць за наваколлем — адказная справа
Дзякуючы праекту ў кожнай вобласці і
Мінску было створана і функцыянуе сем клубаў экалагічнага маніторынгу на базе
«зялёных школ». Яны працуюць ва ўзаемадзеянні з рэспубліканскімі і
рэгіянальнымі рэсурснымі цэнтрамі, Рэспубліканскім цэнтрам па
гідраметэаралогіі, кантролі радыеактыўнага забруджвання і маніторынгу
навакольнага асяроддзя (Белгідраметам), абласнымі камітэтамі і раённымі
інспекцыямі прыродных рэсурсаў і аховы навакольнага асяроддзя. Клубы
экалагічнага маніторынгу аб'ядноўваюць намаганні ўстаноў адукацыі, валанцёраў,
грамадскіх эколагаў, органаў мясцовай улады, грамадскіх арганізацый у вырашэнні
экалагічных праблем рэгіёнаў.
З дапамогай праекта ў 2019 годзе клубы і
рэсурсныя цэнтры атрымалі базавае абсталяванне для правядзення экалагічнага
маніторынгу — гэта снегамерныя рэйкі, метэастанцыі, pH-метры, кандуктометры,
газааналізатар і ападказбіральнікі. На вучэбнай метэастанцыі можна вызначаць
атмасферны ціск, напрамак і хуткасць ветру, тэмпературу і вільготнасць паветра,
колькасць вадкіх ападкаў.
Для збору і апрацоўкі даных таксама
выкарыстоўваецца электронная анлайн-платформа eco-school.by, куды трапляе
інфармацыя ад усіх 18 пілотных пляцовак: сямі клубаў экалагічнага маніторынгу і
адзінаццаці рэсурсных цэнтраў па ўсёй краіне. Атрыманымі данымі юныя эколагі
дзеляцца са спецыялістамі Белгідрамета. Так дзеці разам з дарослымі вучацца
пазнаваць наваколле і берагчы яго.
Па матэрыялах газеты "Звязда"